fredag 5 oktober 2018

Information om Gymnasiemässan i Lund 11/10

Gymnasiemässan i Lund
På torsdag den 11/10 är det dag att besöka gymnasiemässan i Lund.
Vad händer på mässan:
Varje skola har fått en egen monter som bemannas av både elever och lärare. 
Själva miljön kan upplevas som rörig eftersom det är mycket människor på samma yta och skolorna jobbar hårt för att sälja in sin skola. 
När jag hade gymnasieinformation för eleverna var jag noga med att poängterar att skolorna ”slåss” för att få in elever till just sin skola, varje elev är en skolpeng. Det är mycket reklam som oftast riktar sig mot individen. Detta kommer vi även märka av på gymnasiemässan. Vår uppgift som vuxna är att hjälpa eleverna att ifrågasätta den informationen som de kommer över. Ställ många frågor till våra elever när de nämner något de upplevt som positivt eller negativt. Men ställ även frågor till gymnasieeleverna och lärarna ni möter vid de olika montrarna.  

Vad ska man titta efter:
Måletmed mässan är att tankar ska väckas men även ifrågasättas!
Först och främst ska man som eleven njuta av detta tillfälle att få möta, nästan, alla skolorna under ett och samma tak. Det är ett ypperligt tillfälle att samla fakta och jämföra skolor och program. 
Jag tycker att denna typ av mässa ska ses som en del av processen att hitta intressanta program och skolor men samtidigt ifrågasätta det som presenteras. Få eleven till att fundera kring: De dem erbjuder är det just det jag söker? Risken är stor att man förvirrar sig i den fina kassen eller snygga eleven man möte i montern. Eller att skolan uppger att de har ett ”lugnt schema” – Vad innebär det egentligen? Vad innebär det för mig som person – är det bra för mig?
Det är många intryck att bearbeta!

Jag kommer befinna mig på mässan från öppning till stängning. Hoppas vi ses!!

 Malin