fredag 22 september 2017

Info portfoliosparande/inträdesbiljett

Portfolio används inom vissa yrken, till exempel modell och fotograf, som en samlingspärm där man visar upp sina bästa arbeten. Likaså gör man i en skolportfolio. Nu när terminen närmar sig sitt slut vill vi att du tittar på dina mål och därefter letar upp minst ett skolarbete som bevis för att du arbetat mot dina mål. Du ska även spara minst ett arbete som du är stolt över eller som berättar något om dig som person. Gör ett inlägg i din lärlogg i Unikum som du ger rubriken Portfolio. I detta inlägg laddar du upp eller länkar till arbeten, bilder och filmer. De arbeten du sparar ska åtföljas av en inträdesbiljett där du berättar varför du valt att spara just detta arbete i portfolion.  Denna reflektion skrivs i samma inlägg och du kan använda följande frågor som hjälp till vad du ska skriva om:
  • Visar detta arbete att jag kommit närmare något av mina mål?
  • Berättar detta arbete något om mig som är viktigt?
  • Visar detta arbete att jag verkligen ansträngt mig?
  • Är detta något jag är stolt över?
  • Visar detta arbete att jag lärt mig något som jag inte kunde tidigare?
  • Vad ska jag tänka på nästa gång jag gör en liknande uppgift?
  • Vad kan jag förbättra?
Din portfolio hjälper dig att "få syn på" ditt lärande. Du kan genom att titta på sparade arbeten se att du har utvecklats över tid. Genom att vara medveten om styrkor och förbättringsområden i dina skolprestationer kan du även vara mer aktiv i din vidare utveckling. De två sista frågorna ovan hjälper dig att fokusera på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar