måndag 13 mars 2017

Brobygge!


Brobygge

Tillverka en bro som är 50 cm lång och håller för 10 N (1 kg).

Bron kommer att gå mellan 2 st lådor (sådana ni har böcker i) som är 15,5 cm hög.
För att projektet ska ge en bild av hur man arbetar i verkligheten kommer ni att tilldelas en viss summa pengar. Pengarna ska täcka arbetskostnader och byggnadsmaterial. Sedan är det upp till er att hushålla.
Till er bro kommer ni att få tillgång till glasspinnar, limpistol, lim och buntband. Detta är materiel som ni får köpa av mig.

Budget: 20 miljoner kronor

Prislista:
En glasspinne: 100 000 kr
En limpinne till pistolen: 1 000 000 kr
Ett buntband: 50 000 kr
Snöre: 500 000 kr/m

Arbetstiden: 500 000 kr per lektion

Innan ni får börja bygga måste ni ansöka om ett bygglov från mig.
Det gör ni genom att alla i gruppen lämnar in var sin ritning/skiss där det framgår hur ni tänkt bygga och hur bron kommer att se ut.
När bygglovet är godkänt är det dags att börja bygga.

”Hjälpfrågor”:
1. Vilken geometrisk figur används för att bygga stabilt och vad kallas detta sätt att bygga på? 
2. Hur ska glasspinnen vändas för att hålla för störst dragkraft?

Utvärdering:
När ni är klara med ert bygga ska ni, enskilt, lämna in en utvärdering som ska innehålla följande:
- Hur resonerade ni när ni valde att bygga bron på det sättet ni gjorde? (material, utformning, utseende mm)
- Hur gick bygget? Fick ni göra något annorlunda än vad ni tänkt från början? I så fall varför?
- Hur gick arbetet i gruppen? Bidrog alla? Vad bidrog du med?



Kunskapskrav:
Insats krävs
E
C
A
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar