tisdag 7 mars 2017

REFLEKTION TILL LÅTSKRIVANDE MED GARAGEBAND

Du har nu fått prova på att i en grupp på 1-3 elever skapa en låt som är minst 1 minut lång i programmet Garageband.

Uppgiften var att:

1.  utifrån en ackordsmatris välja 4 ackord med vilka en rundgång (loop) byggs som sedan spelas in med ett ackord-instrument med smart-funktion (t.ex. piano/keyboard, gitarr)

2.  lägga till ett rytmiskt spår med smart-dums som passar bra ihop med rundgången

3.  skapa en tydlig A och B-del i låten genom att lägga till en ny del som har en annan karaktär - t.ex. genom att ändra på ackorden i B-delen.

4.  skapa en melodi som passar till de tidigare inspelade delarna (kompet) och spela in denna live (sång eller instrument) med Garageband-mikrofonen.

Extras: Lägga till flera spår med andra instrument; skapa fler delar (t.ex. intro, outro); skriva en sångtext till melodin.

Beskriv arbetsprocessen med att skapa din/er låt!

A.  Vilka av ovanstående arbetsmoment gjordes i din/er komposition? (Om du/ni hann med att göra en melodi - vilket instrument användes och vem/vilka spelade/sjöng melodin?)

B.  Att skriva en låt innebär att pröva och ompröva olika musikaliska idéer. Beskriv hur du/ni arbetade i gruppen med detta. Hur bidrog du till låtskapandet?

C.  Finns det något du skulle ha velat förbättra, lagt till eller gjort annorlunda? Beskriv vad!


SKRIV IN DIN REFLEKTION PÅ UNIKUM LÄRLOGGEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar