tisdag 31 oktober 2017

Deutsch Woche 45-47

Hallo liebe Schüler!

Ni var verkligen superduktiga när ni presenterade era MINI-Projekt om er favorit idrottare.

Efter höstlovet ska vi repetera PHRASEN IM KLASSENZIMMER och modala hjälpverben. 

Följande ord kommer att blir läxa:

Wie bitte? (Förlåt/Ursäkta/Vasa?)
Ich habe das nicht richtig gehört. (Jag hörde inte riktigt.)
Entschuldigung, dass ich zu spät komme. (Förlåt att jag kommer för sent.)
Wie heißt "bok" auf Deutsch? (Vad heter "bok" på tyska?)
Ich verstehe nicht. (Jag förstår inte.)
Was ist die Hausaufgabe bis Mittwoch? (Vad är läxa till onsdag?)
Ich habe mein Heft vergessen. (Jag har glömt mitt skrivhäfte.)
Darf ich einen Bleistift leihen? (Kan jag få låna en penna?)
Darf ich ein Radiergummi leihen? (Får jag låna suddgummi?)
Ich muss auf die Toilette gehen. (Jag måste gå på toaletten.)
Ich muss aufs Klo gehen. (Jag måste gå på toa.)
Wann haben wir Pause? (När har vi rast?)
Wann ist die Stunde aus? (När är lektionen slut?)
Schönes Wochenende! (Trevlig helg/ Trevligt veckoslut!)
Danke gleichfalls! (Tack detsamma!)

Dessutom ska vi börja med ett nytt kapitel i boken (Kapitel 5 Hier wohne ich)

Vi arbetar så här:
1. Du lär dig ord för möbler.
2. Du ritar en skiss av ditt rum.
3. Du använder mallen som du kommer att få från mig för att träna på att berätta om ditt rum. Välj
själv om du bara vill träna muntligt med en kompis eller om du vill skriva en
text och lära dig.
4. Du berättar för mig om ditt rum.


Nya grammatiken som vi kommer att jobba med är perfekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar