Brobygge
Tillverka en bro som är 50 cm lång
och håller för 10 N (1 kg).
Bron kommer att gå mellan 2 st lådor
(sådana ni har böcker i) som är 15,5 cm hög.
För att projektet ska ge en bild av
hur man arbetar i verkligheten kommer ni att tilldelas en viss summa pengar.
Pengarna ska täcka arbetskostnader och byggnadsmaterial. Sedan är det upp till
er att hushålla.
Till er bro kommer ni att få
tillgång till glasspinnar, limpistol, lim och buntband. Detta är materiel som
ni får köpa av mig.
Budget: 20 miljoner
kronor
Prislista:
En glasspinne: 100 000 kr
En limpinne till pistolen: 1 000 000
kr
Ett buntband: 50 000 kr
Snöre: 500 000 kr/m
Arbetstiden: 500 000 kr per lektion
Innan ni får börja bygga måste ni ansöka
om ett bygglov från mig.
Det gör ni genom att alla i gruppen
lämnar in var sin ritning/skiss där det framgår hur ni tänkt bygga och hur bron
kommer att se ut.
När bygglovet är godkänt är det dags
att börja bygga.
”Hjälpfrågor”:
1. Vilken geometrisk figur används
för att bygga stabilt och vad kallas detta sätt att bygga på?
2. Hur ska
glasspinnen vändas för att hålla för störst dragkraft?
Utvärdering:
När ni är klara
med ert bygga ska ni, enskilt, lämna in en utvärdering som ska innehålla
följande:
- Hur resonerade
ni när ni valde att bygga bron på det sättet ni gjorde? (material, utformning,
utseende mm)
- Hur gick
bygget? Fick ni göra något annorlunda än vad ni tänkt från början? I så fall
varför?
- Hur gick
arbetet i gruppen? Bidrog alla? Vad bidrog du med?
Kunskapskrav:
|
||||
Insats krävs
|
E
|
C
|
A
|
|
Dessutom för eleven enkla och till viss del
underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och
deras användning i tekniska lösningar.
|
Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och
deras användning i tekniska lösningar.
|
Dessutom för eleven välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och
deras användning i tekniska lösningar.
|
||
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och
konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till
lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
|
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och
konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer
till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.
|
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och
konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva
möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade
fysiska eller digitala modeller.
|
||
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att
formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som leder framåt.
|
||
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med
skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till
viss del är synliggjord.
|
Eleven gör utvecklade dokumentationer av arbetet med
skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är
relativt väl synliggjord.
|
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet
med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är
väl synliggjord.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar