tisdag 17 oktober 2017

Idrottsreflektion

Reflektionsfrågor kring träning och kondition

Sedan vecka 35 har vi på idrottslektionerna tränat och betonat kondition och träning.
Reflektera över det vi arbetat med genom att besvara nedanstående frågor så noga och utförligt du kan. Skriv i ClassRoom, redovisa senast fred 27/10.

1.   Utvärdera målet för din tid på Gunnesborundan, dvs hur har din kondition påverkats under perioden, har din/a metoder fungerat, varför?
2.   Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition på något mer sätt (du orkar mer) sedan v 35? På vilket/vilka sätt?

3.   Du har under dessa veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du tränat på egen hand eller i din förening.

4.   Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar / nackdelar?

5.   Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?

6.   Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?

7.   Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis?
      Varför ? Varför inte?

8.   Utvärdera hela arbetsområdet, dvs konditionsträning, orientering, övriga aktiviteter.


Som stöd har du nedan kunskapskraven i idrott gällande detta moment.

För betyget E
Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

För betyget C
Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

För betyget A
Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar