fredag 26 januari 2018

Lära@Lära vecka 4

Lära@Lära vecka 4 träna på presentation/Engelska i små grupper

1. A photo of the book cover

2. A SHORT summary of the story without revealing the end.
Use keywords/pictures!

3. Find some facts about the author. What else has she/he written? Use keywords/pictures! Sources!!!

4. An illustration – Why is this picture/photo/thing typical for the book.

5. Reading a passage aloud – a photo of that passage. Why did you choose this passage?

6. New words! Choose 5 words you didn’t know or weren’t sure about. Copy the whole sentence where the word is, underline/mark the word and translate the whole sentence into Swedish and underline/mark the Swedish word as well.

7. Something that you liked in this book.

8. Something that could be better.


Under lektion L@L vecka 4 kommer vi att träna på muntlig framställning i Engelska. Inledningsvis får alla elever en liten stund till att förbereda sig inför vad dom ska redovisas. Därefter redovisar eleven för sin bänkkompis, först sittande i bänk en gång därefter står den som redovisar och åhöraren filmar redovisningen. Ni diskuterar vad som var bra och dåligt med redovisning/film och därefter genomför ni processen med att filma en gång till och den här gången med målet att förbättra redovisning utifrån feedback. Därefter byter ni roller. 
Vi sätter oss sedan i grupper om 4 och redovisar för varandra i gruppen en i taget.

Tips:
-Inled med kort information om vad presentationen kommer att innehålla, vem har skrivit den, vad har boken för titel.
-Var medveten om ditt kroppspråk, ta plats!

-Ta det lugnt när redovisning är klar, stå kvar, hör dig för om ngn har frågor. Om du inte har svar på frågor är det ok. Ta hjälp av klasskamrater eller lärare. Det är ok att inte ha svar på allt och att svara -vet inte. Fråga om ngn i klassen har svar på frågan du inte kan besvara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar